– مکتب کلاسیک

که ریشه در افکار اندیشمندانی چون منتسیکو، روسو، بکاریا و بنتام دارد پس از انقلاب فرانسه با همت اندیشمندانی چون گیزو، [1] ژوفروی، [2] و شارل لوکا[3] گسترش یافت و مجموعه قوانین کیفری سدة نوزدهم را تحت تأثیر قرار داده است. [4]

به تبع نظرات اندیشمندان این مکتب جرایم و مجازات‌ها تحت اصول و قواعدی مشخص قرار گرفتند.  نظام‌های مختلف به تدریج اصول قانونی بودن، تساوی و شخصی بودن مجازات‌ها را مورد شناسایی قرار دادند.  بدین‌ترتیب طبعاً مجازات سالب آزادی نیز تحت نظم و قاعده درآمد و از توسل خودسرانه و بی‌قید و شرط به آن ممانعت و به موارد و شرایط خاص محدود گردید.

شناسایی اراده آزاد و مسئولیت اخلاقی انسان توسط این مکتب ضمن تأکید بر مسئولیت کیفری، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین را نیز در محدودة مسئولیت فرد امکان‌پذیر تلقی نمود.  به نظر بکاریا «مطمئن‌ترین و در عین حال دشوارترین وسیله‌ای که می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرایم به کار رود تکمیل موازین آموزش و پرورش است». [5]

«مکتب کلاسیک برای نحوه اجرای مجازات اهمیت بسیار قائل و معتقد است تشکیلات زندان‌ها و طرز اجرای احکام باید طوری باشد که مجرم در ضمن تحمل مجازات تربیت شود و با ایجاد کار منظم برای زندانیان و تعلیمات عمومی و حرفه‌ای به تعلیم و کارآموزی آنان اقدام گردد». [6]

اگرچه طرفداران مکتب کلاسیک از مجازات سالب آزادی حمایت می‌کنند لیکن همواره نحوة اجرای آن و نظام زندانبانی را مورد انتقاد قرار می‌دادند.  در آثار برخی نویسندگان این مکتب راه حل‌هایی برای اجتناب از آثار زیانبار مجازات سالب آزادی و تحدید قلمرو آن مشاهده می‌شود، چنانکه «بن‌ویل دومارسنگی آزادی مقدماتی را در سال 1846 به هنگام گشایش جلسه دادگاه رنس در فرانسه پیشنهاد کرده بود. . .

این پیشنهاد بعدها در چندین کشور دیگر تحت عنوان «آزادی مشروط» یا «پاول» پذیرفته شد». [7] این موضوع از اندیشه‌هایی الهام می‌گرفت که تا قبل از آن در زمینه احکام محکومیت نامیعن به منظور اصلاح و درمان بزهکار مطرح شده بود.  مبتکر آن شخصی به نام براک وی[8] در سال 1877 طرح آن را پیشنهاد کرده و اولین بار در کانون اصلاح و تربیت المیرا در نیویورک به اجرا گذاشته شد. [9]

مدت این نوع محکومیت از قبل مشخص نمی‌شود و بسنگی به ملاحظات بعدی دارد.  این طرح بعدها منجر به تعیین حداقل و حداکثر و تشخیص شرایط آزادی در چارچوب آن توسط سازمان زندان‌ها گردید.  «عقاید مکتب کلاسیک در تدوین حقوق کیفری فرانسه و برخی کشورها از جمله ایتالیا و بلژیک تأثیر کلی داشته است». [10]

«در کشور فرانسه موارد مجازات اعدام تقلیل یافت و مجازات مرگ قانونی که مکمل مجازات حبس ابد بود. از میان رفت و اختیار قاضی در تخفیف مجازات که تا آن زمان محدود به جرایم معینی بود توسعه یافت». [11] بدین‌ترتیب اندیشه اصلاح و پیشگیری از جرم و تکرار آن و تحدید قلمرو مجازات سالب آزادی در آثار نویسندگان قدیم نیز به نوعی مطرح و پیشنهادهایی ارائه گردیده بود.

[1] – فرانسوا گیزو Guizot (1787-1874) تمدار فرانسوی.

[2] – تئودور ژوفری Jouffory (1787-1874) تمدار فرانسوی.

[3] – شارل لوکا Lucas (1803-1889) تمدار و نویسنده فرانسوی.

[4] – از جمله «از نخستین مجموعه قوانین کیفری فرانسه در 1791 تا قوانین ایتالیایی 1889»

[5] – سزار بکاریا، پیشین، ص 152.

[6] – علی، صدارت، حقوق جزا و جرم‌شناسی، انتشارات کانون معرفت، 1340، ص 57.

[7] – ژان پرادل، پیشین، ص 73.

[8] – Brock Way، مدیر کانون اصلاح و تربیت المیرا در نیویورک.

[9] – جاوید صلاحی، پیشین، ص 262.

[10] – تاج زمان دانش، پیشین، ص 30.

[11] – علی صدارت، همان، ص 59.

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

مبانی  نظری  جایگزین  های  کیفر حبس در حقوق  کیفری ایران با ملاحظه  قانون  مجازات  اسلامی 1392


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : مجازات ,مکتب ,آزادی ,اصلاح ,فرانسه ,کلاسیک ,مکتب کلاسیک ,سالب آزادی ,مجازات سالب ,پایان نامه ,کیفری فرانسه ,1874 تمدار فرانسوی ,مجموعه قوانین کیفری
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

علم با ارزش گاز کشی حرفه ای در تهران و حومه Ricardo بشنو از نی پايگاه انتشار مداحي هاي کربلايي حسين خسروي خورشید شرکت کیهان تجارت شاهین آکادمی رباتیک آبادان دانلود رایگان ایران کلايمر